Brace
Brace
Factory 3
Brace
Knowledge Based

پورسیدآقایی در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل

پورسیدآقایی در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل
مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه حمایت وزارت راه شهرسازی و راه‌آهن از بخش خصوصی منحصر به فرد است٬ گفت: امیدواریم بخش خصوصی قدر این حمایت را بداند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ محسن پورسید آقایی امروز شنبه ۲۸ آذر در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل که در محل ساختمان شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به دنبال نقش محوری و ساختاری برای راه‌آهن کشور است، گفت: می‌خواهیم در ساختار این نهاد توسعه‌ای شرکت‌های مجزا را ایجاد کنیم.

وی افزود: در همه دنیا شرکت‌های زیرمجموعه راه‌آهن نظیر شرکت‌های فنی و زیرساخت، شرکت‌های اپراتوری، شرکت‌های امور ایستگاه‌ها و خدمات و شرکت‌های مشاور و تائید صلاحیت فنی وجود دارند و راه‌آهن ایران هم باید در این عرصه به نهاد توسعه‌گرا تبدیل شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی با اشاره به توجه دولت بر توسعه ریلی و اظهار کرد: طبق ماده ۷۰ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) در مورد حق دسترسی به شبکه ریلی لازم است عوارض سوخت گازوئیل به توسعه راه‌آهن اختصاص یابد که البته در این عرصه با مشکلاتی مواجه هستیم و بودجه نویسی سنتی دولت در این باره مقاومت‌هایی دارد. معاون اول رئیس جمهور در سفری ریلی که دو هفته پیش به مقصد کرج با قطار داشت تاکید کرد که در بودجه سال ۹۵ باید موضوع ماده ۷۰ دائمی شود. از سوی دیگر در اقدامی مناسب سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پذیرفته‌ که از سال آینده در بودجه مصوب دولت یارانه راه‌آهن به شرکت‌های مسافری ریلی درج شود.

وی ادامه داد: ما هزینه‌ای از شرکت‌های ریلی دریافت نمی‌کنیم و این باید به صورت شفاف و مشخص باشد که در این راستا ردیفی به عنوان یارانه در بودجه شرکت راه‌آهن به صورت مشخص خواهیم داشت که جزو مصوبات مجمع راه‌آهن است. راه‌آهن با کمک بخش‌های مختلف دولت به سمتی می‌رود که ابزارهای کافی و بودجه لازم را برای توسعه داشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه فعالیت بخش خصوصی بدون رقابت بی‌معنا خواهد بود، گفت: باید کمک‌های راه‌آهن به بخش خصوصی ساماندهی شود و به مرور چتر حمایتی از شرکت‌ها به چتر عمومی تبدیل شود و در زیر این چتر حمایتی رقابت شکل گیرد تا به ارتقای بهره‌وری برسیم.

وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید هزینه‌های خود را کاهش دهد، گفت: به سمتی می‌رویم که شرکت‌هایی که قدرت رقابت ندارند کوچک شده و شرکت‌های فعال بزرگتر شوند؛ باید به جایی برسیم که بخش ریلی و شرکت‌های خصوصی سودده شوند و دست از جیب دولت بیرون بیاورند.

بخش خصوصی ریلی باید در پروسه‌ای ۱۰ ساله سودده شود

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بخش خصوصی فعال در حمل و نقل ریلی باید در پروسه‌ای ۱۰ ساله در اقتصاد کشور سودده شود؛ فعالیت راه‌آهن کشور آلمان سالانه ۲ میلیارد دلار سود دارد. ما باید به همین سمت حرکت کنیم و بر مبنای استقلال بخش خصوصی گام برداریم.

پورسیدآقایی افزود: البته در این راستا لازمه رشد صنعت ریلی آزادسازی نرخ‌های حمل و نقل و اصلاح ساختار اقتصادی کشور و واقعی‌سازی نرخ انرژی است.

مدیرعامل راه‌آهن گفت: دولت باید به این نتیجه برسد که نه تنها نرخ تمام شده سوخت را دریافت کند بلکه تا ۷۰ درصد مازاد بر نرخ سوخت مالیات بر ارزش افزوده اخذ کند این اتفاقی است که در تمام دنیا در حال اجرا شدن است در این صورت صنعت ریلی موتور محرک اقتصاد کشور خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اطلاعیه صادر شده از سوی شرکت راه‌آهن در روز گذشته٬ تأکید کرد: دفاع وزارت راه و شهرسازی و راه آهن جمهوری اسلامی ایران از بخش خصوصی حمل و نقل ریلی منحصر به فرد بوده به طوریکه یک بخش دولتی در حمایت از بخش خصوصی٬ خودش را در مظان خطر دیگران قرار دهد و امیدواریم بخش خصوصی قدر این حمایت را بداند و متوجه باشد که ما به دنبال توسعه بخش خصوصی هستیم./
Date:
Source: http://news.mrud.ir/news/15788/